Passa ai contenuti principali

Chiaroscuri

Oplita, pencil B on paper Fabriano. 1987/88. 
Il regista francese François Truffaut esaltava le qualità del Bianco e Nero, perché dava sullo schermo la sensazione di classico, uniformava le scene e - cosa essenziale per i primi film a low budget della Nouvelle Vague - faceva risparmiare sui costumi e la scenografia. 
The French director François Truffaut admired the qualities in Black and White, because on the big screen, it gave the sensation of classical, it uniformed the scenes and - essential thing for the first movies with low budget of Nouvelle Vague - it saved money for costumes and scene design.  

Allo stesso modo, io trovo che nei disegni il chiaroscuro rende classico il soggetto, l'immagine acquista uniformità, e soprattutto può essere molto economico. 
Infatti, basta una penna a biro o una semplice matita, per ritrarre un luogo o un volto e donargli poeticità. 
Nel mio quaderno di schizzi, poi, cerco subito di catturare i soggetti in pochi tratteggi, sfumature e pressioni della penna o della matita: è tutto molto veloce, economico e mi lascia un buon impatto visivo. 
On the same way, I find that in drawing "chiaroscuro" makes the subject classical, the figure gets uniformity, and moreover, it may be quite cheap. Effectively, you need no more than pen or pencil, to take a drawing of a place or one's face and give them poetry. 
In my sketchbook, then, I try immediately to seize my subjects in few lines, shades, and pressures of the pen: all is very quick, economical, and gives one good, visual impact. 
Sketch of Janis Joplin on two pages. Pen on paper, 15,50 x 20 cm.  


Ma molti dei miei lavori nascono proprio come chiaroscuri. Alcuni sono stati delle sfide, altri degli esperimenti, ma passare e ripassare, sfumare con le dita, creare dei punti luce mi danno la sensazione di scolpire il soggetto sulla carta, o farlo venire alla luce. 
Portrait of Alda, in chiaroscuro. Mine B4 on paper, 8" x 11"
Alda on Pincio View in Rome, photo by Franck, October 2010.

Nonetheless, many of my works are born just as 'chiaroscuri'. Some of them were challenges, others were experiments, but passing and re-passing, giving the shades with fingers, creating the light spots let me feel like sculpting the subjects on paper, or as if I can make them come to the light. 
Arthur Rimbaud, mine B4 on paper 8"1/4 x 11"3/4. Rome, 2010.

photo of Arthur Rimbaud by Carjat

Commenti

Popular Posted Posts

Mandala della Gratitudine

Disegno analogico di Betty Edwards - Collera

STREET ART A PRIMAVALLE